blog

Door Fleur de Bruijn

Contentmarketing is hot. Het kent vele uitleggen en interpretaties. Volgens Gladys Kuurstra (expert en contentstrateeg @Someone) is de definitie van contentmarketing de volgende: “Het planmatig en duurzaam bepalen hoe content effectief bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen in relatie tot de klantvraag” hier voegt ze aan toe: “Met een doordachte contentstrategie creëren organisaties content die op het juiste moment relevant is voor de doelgroepen; gericht op hun vraag. Een goede contentstrategie draagt bij aan sterke klantrelaties.”

Contentmarketing is hot. Het kent vele uitleggen en interpretaties. Volgens Gladys Kuurstra (expert en contentstrateeg @Someone) is de definitie van contentmarketing de volgende: “Het planmatig en duurzaam bepalen hoe content effectief bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen in relatie tot de klantvraag” hier voegt ze aan toe: “Met een doordachte contentstrategie creëren organisaties content die op het juiste moment relevant is voor de doelgroepen; gericht op hun vraag. Een goede contentstrategie draagt bij aan sterke klantrelaties.” De Amerikaanse content marketing expert Joe Pulizzi definieert content marketing als het creëren en distribueren van relevante en waardevolle content waarmee je een bepaalde doelgroep kan binden en boeien, met als doel deze doelgroep te bewegen tot bepaalde acties c.q. aankopen.

Voor mij is contentmarketing de optelsom van al je communicatie-uitingen. Als je het goed en structureel inzet, zorgt het ervoor dat je je strategische doelen ‘aligned’ met de inhoud van je uitingen. Het resultaat is dat je een goed verhaal hebt, relevant bent voor je doelgroep en hierdoor conversie krijgt.

Hitlist goede content

Waar moet goede content aan voldoen?

  • Relevante informatie op een relevant tijdstip
  • Beschikbaar op het juiste moment via het juiste kanaal
  • Van hoge kwaliteit
  • Betrouwbaar Gemakkelijk te delen
  • Interactief en verbindend
  • Onderscheidend
  • Authentiek
  • Vindbaar
  • Meetbaar

De werkwijze die wordt toegeschreven aan contentmarketing is al gesneden koek voor een PR-professional. Hij/zij is – als het goed is – continu bezig content te creëren en af te stemmen op de doelgroep, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Een goed voorbeeld is het lokaal maken van nieuws. Een lokale krant publiceert nu eenmaal veel liever over de bouwmarkt op de hoek dan de landelijke retailketen. Wil je dat je bericht een kans maakt op plaatsing? Dan pas je de inhoud van je nieuwsbericht aan op de media die je graag wilt bereiken. Een journalist zit namelijk niet te wachten op jouw ‘boodschappen’. Die wil zijn community iets relevants melden.

Contentmarketing: het einde van interruptie marketing?

Contentmarketing heeft ook te maken met de timing van je communicatie. Ik bepaal bijvoorbeeld graag zelf wel wanneer ik toe ben aan een incontinentie luier. Ik zit in ieder geval niet op een dergelijke TV-commercial te wachten als ik in mijn pannen aan het roeren ben voor het avondmaal. Het einde der tijden dat we niet relevante boodschappen op ongepaste tijdstippen en via ongewenste media voorgeschoteld krijgen is nabij als bedrijven contentmarketing slim inzetten. Het alleenrecht om content te verspreiden ligt niet meer alleen bij de media. Organisaties kunnen zich steeds meer gedragen als omroepen. Zij hebben de unieke content in hun bezit en kunnen zelf bepalen hoe ze deze op kwalitatieve manier naar buiten brengen. Contentmarketing: de communicatie hemel? Voor mij voelt het als een soort communicatie hemel. Relevante content die een commerciële meerwaarde heeft voor de organisatie. De realiteit is anders. Directie ziet contentstrategie vaak als ‘stoffig’ of als ‘stukje tekst op een website’ of ‘niet commercieel’. Dus je zult wat uit de kast moeten trekken om je contentplan gedragen te krijgen. Maar dat is weer leuke content voor een volgende blog …

Tags : commercial, communicatie, community, content, content marketing, contentmarketing, DM, doelgroepen, duurzaam, expert, informatie, inhoud, kwaliteit, marketing, stemmen, website

Lipstick PR
Gruyterfabriek / Gebouw A
Veemarktkade 8
5222 AE 's Hertogenbosch

Zin in sticky PR stuff? Meld je aan: Aanmelden